Back to the future?

Een herintreder aan het woord. 15-1-2018 12:33
Categorieën: Blog
Back to the future?
Na mijn afstuderen ben ik als kandidaat-notaris aan de slag gegaan. Dat was interessant en in veel opzichten leerzaam. Een toekomst in het notariaat leek dus voor de hand te liggen. Toch wilde ik mij niet vastleggen op een hele carrière in het notariaat. Toen zich een mooie kans voordeed, heb ik het notariaat verlaten. Dat klinkt dramatisch maar dat was het zeker niet, ik ben altijd blijven werken als jurist. Werken buiten het notariaat bood mij de gelegenheid tot verdere specialisatie in het vakgebied waarin mijn juridische hart ligt. En ook op het gebied van vaardigheden en ‘soft skills’ heb ik in die tijd veel geleerd. Vanuit verschillende jobs heb ik wel steeds contact met en belangstelling voor het notariaat gehouden. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik besloten de bakens weer te verzetten en ben teruggekeerd naar het notariaat. Inmiddels werk ik al weer ruim een jaar met veel plezier als kandidaat-notaris. Binnenkort ga ik ook weer waarnemen.

Wat me bij hernieuwde kennismaking met het notariaat enorm is mee gevallen is de snelheid waarmee ik de praktijk van kandidaat-notaris weer heb opgepakt. Natuurlijk was het even wennen om met de specifiek voor het notariaat ontwikkelde software te werken en is de praktijkvoering nu wel anders dan ik gewend was. Gelukkig heb ik het echt getroffen met mijn nieuwe kantoor en collega’s: ze hebben de tijd genomen om mijn vragen te beantwoorden en mij wegwijs te maken. Wat ik in het begin aan praktische kennis, hoe maak ik een dossier aan, hoe zit dat ook al weer met gba, vis en ctr, tekort kwam, kon ik compenseren. Omdat ik vakinhoudelijk goed ben opgeleid en in het verleden op zeer ‘degelijke’ notariskantoren gewerkt heb, lukte het al snel prima om lopende dossiers over te nemen. Vakinhoudelijk heb ik interessante dossiers; ik kan er mijn juridische kennis en vaardigheden in kwijt. Op het kantoor heerst een prettige ‘hands-on’ mentaliteit, blijven we zoeken naar het beste resultaat voor onze cliënten en wordt hard gewerkt waarbij de mens achter de medewerker niet uit het oog verloren wordt.

Wel vind ik het jammer dat het directe contact met cliënten vaak beperkt blijft tot telefoon en e-mailverkeer. In mijn vakgebied heb ik vooral te maken met cliënten die zelf vaak goed weten wat ze willen, hoe ze dat willen bereiken en veelal ook andere deskundige adviseurs hebben om hen te raden. Besprekingen via conference calls zijn geen uitzondering en het passeren gebeurt vaak met een volmacht. Het directe contact met cliënten, een bezoek aan hun werkomgeving of onderneming mis ik. Dat vind ik jammer. Waar mogelijk probeer ik toch, soms met de enigszins doorzichtige smoes; ‘ik kom de getekende stukken wel even ophalen’ bij de cliënt langs te gaan. Dan blijkt dat een bezoekje heel verhelderend kan werken en soms een ander licht op het dossier kan werpt. En ook belangrijk, cliënten zijn heel trots op wat ze doen en dat willen ze je graag laten zien. Dat draagt bij tot wederzijds begrip en vergemakkelijkt de samenwerking, we moeten immers gezamenlijk tot een goede en passende oplossing voor hun vragen komen.

Terugkijkend op het afgelopen jaar: het was een goede beslissing om weer in het notariaat aan de slag te gaan. Het begin was even onwennig maar ik heb mijn draai in het notariaat (weer) gevonden. Dat ik ervaring buiten het notariaat heb opgedaan, ervaar ik als waardevol en het voegt ook voor mijn cliënten iets toe. Dus ja, back to the future, back to het notariaat!
Je kunt alleen op dit artikel reageren indien je bent ingelogd